donderdag 24 juli 2008

Betere hulp voor nabestaanden moord- en doodslag



Betere hulp voor nabestaanden moord- en doodslag

Nabestaanden van personen die zijn vermoord of om het leven gebracht kunnen binnenkort meer ondersteuning verwachten bij het verwerken van hun verlies door slachtofferhulp.

Slachtofferhulp Nederland heeft besloten een proefproject met drie zogenaamde ‘case-managers’ per 1 september landelijk te gaan uitbreiden. De medewerkers helpen nabestaanden van zware geweldsmisdrijven onder meer met de bureaucratische rompslomp die op ze afkomt na het verlies van een partner of familielid. De case-manager is meteen de contactpersoon op wie zij steeds kunnen terugvallen. De managers werken volgens Slachtofferhulp Nederland in een crisisteam met vrijwilligers, en weten goed de weg in juridische zaken en het hulpverleningscircuit. Een woordvoerder: “Mocht de familie van een slachtoffer de begrafenis bijvoorbeeld niet kunnen betalen, dan kan de case-manager bekijken of de gemeente hierin misschien kan bijspringen. Ook kan de manager te hulp schieten, als de moord in het buitenland heeft plaatsgevonden, en de communicatie hierdoor lastig verloopt.”
Lotgenotenstichting Aandacht doet Spreken maakte zich de laatste jaren sterk voor de komst van de case-managers. Martin Roos’ zoon Alan werd in 2000 vermoord. Roos is één van de oprichters van de stichting: “Als ik toen een vaste contactpersoon had gehad, was dat fijn geweest. Hij had me bijvoorbeeld wegwijs kunnen maken in de contacten met politie en justitie. Onlangs ontdekte ik toevallig dat de moordenaar van mijn zoon voor het eerst op proefverlof was. Voordat ik erachter kwam wanneer zijn vrijlating is, was ik al heel wat telefoontjes en veel stress verder.”

Joost van der Wegen